Voetbalcoach, afvalcoach, kindercoach, callcentercoach, opruimcoach, sekscoach, businesscoach, autismecoach, rouw- of afscheidscoach… We coachen ons met z’n allen een ongeluk en proberen dan zo origineel mogelijk te zijn in onze marketing. Ik ben hierop geen uitzondering. Aan de ene kant wil je onderscheidend en uniek zijn. En aan de andere kant ben je het liefste iedere klant in de wijde omgeving van dienst. Herkenbaar?

Inhoudelijk valt er ook nog wel iets aan te merken op ‘ons coaches’. Arjan Lubach had daar laatst een mening over en deels had hij gelijk: Door een driedaagse thuiscursus te volgen word je inderdaad nog geen briljant coach.

Maar wat maakt dan een goeie coach? Volgens mij is het een combinatie van drie factoren.

  • Coaching technieken. Hoe breng je jouw kennis en kunde over? Hoe inspireer je mensen om het allerbeste uit zichzelf te halen? Hoe maak je een plan, hoe hou je het proces in beweging en welke gereedschappen gebruik je in welke situatie?

    Leer je deze technieken uitsluitend bij een meerjarige coaching opleiding? Nee.
    Je hebt ook de juiste leraren op je pad nodig: je eigen ouders, grootouders of nageslacht, je mentor op school, je eerste vriendje, je hartsvriendin, je therapeut, de beleggingsadviseur, je coach… Iedereen die je ontmoet kan je op dit gebied een waardevolle les meegeven. De leraar van je coaching opleiding staat er dus niet alleen voor!

De tweede factor is nog belangrijker:

  • Ervaring. Je zal dus moeten snappen waarover je praat want, ook al ben je nóg zo’n goeie afvalcoach, een voetbalteam heeft weinig aan jouw expertise. Je zal dus moeten weten waarover je praat. Een goeie coach loopt namelijk altijd een stapje voor op de cliënt. Hij weet de weg, hij kent de valkuilen en zorgt ervoor dat de cliënt z’n nek niet breekt, maar hooguit z’n enkel verzwikt.

    Laatst heb ik een stukje geschreven over Steve Jobs: Dots. Het gaat over hoe de ervaringen uit het verleden je helpen in het heden. Mocht je het hebben gemist, kijk dan even op m’n website bij het tabje ‘stories’.

En tot slot de (voor mij) lastigste:

  • Marketing! Hoe zorg je voor een steady stroom aanvragen? Want je kan nóg zo briljant zijn als coach, zolang de mensen je niet weten te vinden heb je een behoorlijk probleem. Op dit punt heb ik ook nog iets te leren dus mocht je suggesties hebben… laat het me weten!

Vraag jij je dus af of het tijd wordt om te gaan coachen? Laten we samen eens kijken… ik heb ervaring in het veld én weet de juiste vragen te stellen. Voor jou is het kennismakingsgesprek kosteloos.